zondag 10 mei 2015

Eten in Amsterdam

Afgelopen donderdag was ik een dagje in Amsterdam. Aangezien dat de andere kant van het land is, vind ik dat ik het best "reizen" mag noemen en er een blogje over kan schrijven! Ik was op pad met een vriendin die net als ik glutenvrij en lactosevrij is, wat wel zo leuk is als je samen gaat eten. Allereerst gingen we lunchen bij Bagels&Beans in de Van Baerlestraat. We vroegen om de kaart waarop staat welk beleg glutenvrij is, maar die was er niet. Ik had ooit bij de B&B in Arnhem gegeten en daar hadden ze de kaart wél. Daarom belde ik die vestiging op om te vragen of de bagels van onze keuze geschikt waren. We gingen uiteindelijk voor de BLT en de carpaccio (zonder kaas):


Toen we de bestelling plaatsten, bleek een andere medewerker wél over de allergeneninformatie te beschikken. Het boekje is nu ingescand en te vinden op het Coeliakieforum, evenals een bestand met informatie over de ingrediënten van de glutenvrije bagel. Wisten jullie dat elke vestiging de bagels standaard in de vriezer heeft liggen? Je kunt ze ook kopen voor 1,50 per stuk om mee naar huis te nemen.

's Avonds zijn we uit eten geweest bij Ethiopisch restaurant Addis Abeba. Ze weten daar veel van allergenen af en hebben er ook informatie over staan op hun website. Als je glutenvrij komt eten, moet je dat een dag van tevoren aangeven. Het beslag waarvan de injera's worden gemaakt, bestaat dan enkel uit teffmeel (denk ik) en het wordt niet gemengd met glutenbevattend meel. De reden dat je van tevoren moet bellen, is dat het een zuurdesem beslag is, dat een dag lang moet staan. Van het beslag worden een soort pannenkoeken (injera's) gebakken:



Deze kun je laten beleggen met een topping naar keuze. Wij gingen voor "van alles wat" en aten zeer gevarieerd: 


We konden 95% van de kaart eten. Bovenstaande variatie stond er ook op, ze hebben alleen de kaas weg hoeven laten voor ons. Het smaakte lekker! We hadden als toppings drie soorten linzen, spinazie, ei, kip in rode saus, een aardappel/kool-combinatie, rundergehakt, een rundvlees-groente-iets en salade. Je kunt alles eten met behulp van een injera of met bestek. Ik ging voor dat laatste, want er lag wel heel veel topping op de injera's. Ik vind dit restaurant echt een aanrader. De injera's smaken zuur, daar moet je wel van houden. Ik vond het in ieder geval erg lekker.

Nadat we onze bestelling geplaatst hadden, kwam de serveerster twee kommen soep brengen:


Wij hadden geen soep besteld, maar kregen deze linzensoep van het huis! De reden was, dat wij niet het brood konden eten, dat ze normaal gesproken aan de gasten gaven als ze plaats namen aan tafel. Wat lief dat wij wat anders kregen.

Volgens mij is het wel duidelijk dat ik genoten heb, of niet?

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten