zaterdag 27 december 2014

Kerstmarkt Düsseldorf

Afgelopen maandag ben ik naar de kerstmarkt in Düsseldorf geweest. Ik was nog niet eerder naar een Duitse kerstmarkt geweest en het past mooi bij mijn voornemen om meer toeristische dingen dicht bij huis te doen. De kerstmarkt was verdeeld over zes locaties. Het merendeel van de kraampjes verkocht eten. We begonnen met een zak gepofte kastanjes. Die verkochten ze op meerdere plekken, opvallend was dat alle kraampjes de zelfde prijzen hanteerden voor de zakken, maar dat de inhoud nogal verschilde. Het was mijn eerste kennismaking met gepofte kastanjes en ze smaakten me wel goed :-).
Na een tijd besloten we om wat warms te gaan eten en wat te drinken, want we waren al even op de markt. Ik keek goed rond op het plein waar we waren. De aardappelpannenkoeken bevatten meel. Ik zag een kraam die friet en broodjes worst verkocht. De verkoper haalde voor mij de verpakking van de worst uit de koelkast, maar er bleek tarwemeel in te zitten. De friet was wel glutenvrij en daarom ben ik maar voor een bordje friet gegaan. Ik kon er geen saus bij nemen, want er zaten geen labels op de flessen.
Tegen het einde van ons bezoek aan de kerstmarkt, kwamen we op het plein Schadowplatz. Daar stond een kraam die een stuk of acht soorten soep verkocht. Ik vroeg de verkoopster of een van de soepen glutenvrij, dus zonder tarwemeel was. Ze wist me direct te vertellen dat de pompoensoep glutenvrij was. Hij was ook nog eens melkvrij, dus dubbel mooi. En hij smaakte echt heel erg lekker!

Van tevoren ging ik wat eten betreft heel open naar de markt. Als ik iets kon kopen, zou het mooi zijn. Kon het niet, dan zou ik mijn mueslirepen eten of een frietje halen bij een snackbar. Des te leuker was het toen bleek dat ik de soep kon eten.

Als je volgend jaar ook naar een Duitse kerstmarkt gaat, leer dan even uit je hoofd hoe je in het Duits moet vragen of iets glutenvrij is. Lang niet iedereen weet wat glutenvrij inhoudt, dus zorg ervoor dat je kunt uitleggen dat er geen tarwemeel in de producten mag zitten. Want toen ik vroeg of er gluten in de aardappelpannenkoeken zat: "Nee hoor, er zit alleen aardappel, ei, meel en..." "Is dat tarwemeel?" "Ja". 

1 opmerking:

  1. Voor volgend jaar kan ik je de kerstmarkt van Nürnberg aanraden: 2 kraampjes die glutenvrije Lebkuchen verkochten in diverse smaken. Echt lekker!

    BeantwoordenVerwijderen