zaterdag 20 april 2013

Op Safari

Dit jaar had ik een korte vakantie gepland in Zuid-Afrika, direct na het toernooi in Johannesburg. Het werd een driedaagse safari in het Kruger Park.
Op zondagochtend werd ik om 6.30 opgehaald in het hotel. Voor die tijd kon je nog niet ontbijten in het hotel, maar daar had ik gezien het vroege tijdstip ook geen behoefte aan. In het busje at ik de overgebleven rijstwafels van eerder in de week. Zonder beleg was het niet echt spannend, maar zo vroeg op de ochtend vond ik het wel prima. Het beloofde een lange rit te worden. Na zo'n anderhalf uur besloot ik dat het tijd was om iets te eten dat wat meer zou vullen. Het werd een pesto-cracker, meegenomen uit Nederland. Een kwartier later stopten we bij en tankstation om te ontbijten. Als ik dat had geweten... Er was volop keuze voor de gemiddelde automobilist. Er was een fastfoodrestaurant, maar ik heb vroeg op de ochtend geen zin in friet of een hamburger. Daarnaast was er een sandwichbar. Ik besloot om in de winkel mijn slag te slaan en ging op zoek naar fruit. Helaas bleken ze geen fruit te verkopen. Ik had geen zin in chips (dan zou ik net zo goed friet kunnen eten) en ging tussen de mueslirepen op zoek naar iets dat glutenvrij was. Natuurlijk had ik in het busje repen genoeg, maar ik vind het altijd leuk om in het buitenland op zoek te gaan naar een merk dat ik nog niet ken. Ik vond een geschikt merk en ze hadden drie smaken (de foto's staat wederom op z'n kant en ik krijg het niet voor elkaar om hem te draaien):
Ik at een van de repen en dat was met de cracker zeker genoeg. De lunch aten we op een klein vliegveld in de buurt van het Kruger Park. Ik bestelde een salade met gerookte kip en die smaakte prima. Tegen 15 uur kwamen we aan in het kamp in het Kruger Park, waar we om 16 uur onze eerste rit door het park zouden maken. Er was een supermarkt en daar haalde ik een bakje vers geschild fruit. Daarnaast at ik wat noten die ik nog in mijn tas het zitten en toen was het tijd voor een drie uur durende rit! Tijdens de rit kreeg ik toch nog trek en ik was blij met de mueslireep die ik in mijn tas had zitten. Om half acht zouden we gaan dineren. De organisatie waarmee ik op safari was had een eigen chef in het kamp. We gingen met alle gasten aan tafels zitten en er werd brood met boter op tafel gezet. Zoals gebruikelijk kon ik daar niet van eten en dat deerde me niet zo, als het eten maar snel zou komen! Tot mijn grote verrassing werd er voor mij op tafel een bordje met vier broodjes gezet. Deze had de kok zelf gebakken! Glutenvrij natuurlijk en erg lekker. Als voorafje kregen we soep van bleekselderij en ui. Het hoofdgerecht bestond uit een vleesspies, groenten en aardappelpuree. Mijn wens om naast glutenvrij ook lactosevrij te eten was niet doorgekomen, vandaar dat de disolact pilletjes hun werk mochten doen. Het smaakte allemaal erg lekker! Het toetje bestond uit vers fruit in gelatine met custard. Het smaakte allemaal erg lekker en ik vond het erg leuk dat ik alles mee kon eten met de rest!
De volgende ochtend verzamelden we al om 5.30 voor koffie en thee, want om 6 uur zouden we een eerste rit gaan maken. Voor de anderen waren er biscuitjes die je in de thee en koffie kon dopen. Voor mij was er niks. Na de rit konden we ontbijten. We kregen een bord met een hartige muffin, een bakje met muesli en yoghurt en een plak vlees en kaas. In plaats van de muffin kreeg ik een appel en de yoghurt heb ik teruggestuurd, omdat de muesli niet glutenvrij bleek te zijn. Ik had geen zin in kale yoghurt, omdat ik ook met  lactasepilletjes zuivel probeer te vermijden. Ik haalde daarom twee broodjes uit mijn tas, die ik uit Nederland had meegenomen. Een met kaas en een met vlees, een prima ontbijtje zo! Maar dat bleek niet alles te zijn, het ontbijt was tevens de lunch (een brunch dus) en daarom volgde nog een tweede gang, met tomaat, roerei, spek en een worstje. Dat mocht ik allemaal eten. Prima geregeld zo!
Het avondeten was wederom goed geregeld en ik kon alles mee-eten met de rest. Ik kreeg weer een eigen broodje en het voorafje en hoofdgerecht waren voor iedereen het zelfde. Over de aardappelpartjes zat een gebonden saus, maar hiervoor was gebruik gemaakt van een glutenvrij meel, vertelde de kok aan mij. Erg fijn! Als toetje kregen we weer fruit in een soort gel, op een bodem van biscuitjes. Ik kreeg het zelfde, maar met een ander soort koekje op de bodem. Hartstikke lekker!
De laatste dag van mijn safari begon wederom met koffie en thee. Het ontbijt aten we onderweg in een pannenkoekenrestaurant. Voor mij was er niet veel keuze, maar ik heb toch lekker kunnen ontbijten. Ik ging voor de omelet met ananas en chili kip, omdat ik dat een wel heel rare combinatie vond die op de menukaart stond. Het smaakte best lekker en met enkele frietjes erbij vulde het aardig. Voor het restaurant stond iemand macadamianoten te verkopen en daar kocht ik een zakje van, om in het busje op te eten. De lunch nuttigden we ook onderweg. In dat restaurant was het voor mij moeilijk om een gerecht te vinden. Ik ging uiteindelijk voor een salade en een bordje rijst, dat ik met ketchup at.
Even na middernacht zou ik terug naar Nederland vliegen. Om uitgerust aan de reis te kunnen beginnen, had ik een kamer geboekt bij de lodge vlak bij het vliegveld van de organisatie waarmee ik op safari was. Daar kon ik een douche nemen en even op bed liggen. Ze boden ook de mogelijkheid om mee te eten. Ook nu kon ik het zelfde eten als de andere gasten: salade (alleen ontbraken bij mij de croutons), groenten, biefstuk en aardappels. In plaats van ijs koos ik voor een bakje met vers fruit.

De safari was helemaal geweldig! Ik heb alle dieren gezien die ik hoopte te zien, inclusief de Big Five. De groep waarmee ik op reis was, was heel erg gezellig. We kenden elkaar van tevoren niet, maar we werden direct een hechte groep en trokken samen op. Het kamp was rolstoel toegankelijk, wat voor mij natuurlijk erg fijn was. Het meest verrast was ik echter door het eten. Het is me in Nederland nog nooit overkomen dat ik zo goed mee kon eten met de anderen! Het toppunt vond ik wel de broodjes die speciaal voor mij werden gebakken. Deze service ben ik niet gewend! Voor wie weten met welke organisatie ik op reis was: ik heb geboekt via http://www.executive-tours.co.za en de organisatie van de safari was Outlook Safaris.

Ik heb tien dagen glutenvrij gegeten in Zuid-Afrika. Het ging daar veel gemakkelijker dan in Nederland, dus laat je door je dieet alsjeblieft niet tegenhouden om een reis naar Zuid-Afrika te maken! Het was namelijk prima te doen. Neem wel voor de zekerheid wat voorverpakte broodjes en mueslirepen mee, maar dat geldt voor elk land waar je naartoe gaat, als je er niet bekend bent. Schrik niet als je je koffer openmaakt in Johannesburg: de stad ligt een heel eind boven de zeespiegel, dus de luchtdruk is anders als in Nederland. Dat betekende dat de vacuĆ¼m verpakte broodjes bijna op ontploffen stonden! Gelukkig scheurden de verpakkingen niet open en het is ook niet ten koste gegaan van de smaak of kwaliteit van de broodjes.

Groetjes Marjolein

1 opmerking:

  1. Klinkt heerlijk!
    Niet alleen het eten, maar ook de vakantie, de mooie ervaring.
    Ben nooit in Z-Africa geweest, maar wel in Zimbabwe (voor de burgeroorlog). Fantastisch land, prachtige safari's gemaakt, mooie mensen ontmoet.

    BeantwoordenVerwijderen