maandag 20 mei 2013

Kamperen met een wegwerpbarbecue!

Dit Pinksterweekeinde ben ik voor het eerst sinds mijn glutenvrije leven wezen kamperen. Al mijn hele leven gaan we met familie en vrienden met Piinksteren weg en dit jaar kon ik er voor de verandering een keer een heel weekend bij zijn, omdat met toernooikalender een gaatje had. Het vereiste natuurlijk wel wat planning aangaande het eten. Voorheen hoefde ik nooit eten mee te nemen naar de camping, omdat mijn moeder eten inkocht voor het hele gezin. Deze keer zou ik zelf voor mijn eten zorgen en dat vond ik ook wel een veilig idee. 
Op vrijdag heb ik 's middags thuis geluncht, wel zo handig, en daarna vertrok ik naar de camping. 's Avonds stond spaghetti op het menu. Een week eerder had ik de pastasausen in de bijkeuken van mijn ouders bekeken en doorgegeven welke ik kon eten, dus ik kon met de rest van het gezin spaghetti eten, maar natuurlijk met mijn eigen pasta. Ook had ik een grote bak wortelsalade gemaakt, genoeg om ook na vrijdagavond nog van te kunnen eten.
Ik zou drie dagen ontbijten op de camping, dus op zaterdagochtend. at ik 1/3e van de soyayoghurt die ik had meegenomen met havermuesli. Zo'n pak soyayoghurt leent zich er perfect toe om in drie porties te verdelen, dus het ontbijt was heel gemakkelijk geregeld. 
Voor de lunch had ik voor het eerst een vers brood gekocht op vrijdag bij de natuurwinkel. Op deze manier zou ik het hele weekend brood kunnen eten, zonder een broodrooster of oven te hoeven gebruiken. Het brood smaakte redelijk goed. Helaas bleken vier boterhammen op zaterdagmiddag samen toch te veel gist te bevatten voor mij en kreeg ik wat last van mijn darmen. Op de zondag zou ik dus maar twee boterhammen eten en in plaats daarvan het restant van de wortelsalade.
Op zaterdagavond stonden tapas op het menu. Met alle familieleden en vrienden zouden we samen eten. Dat was voor mij natuurlijk niet handig en daarom at ik weer een bord spaghetti. Ik heb de tapas wel bekeken en er stond vers fruit (aardbeien en ananas) tussen. Ik zorgde ervoor dat ik als eerste fruit pakte, nog voor de anderen kans hadden om er met brood boven de kruimelen. 
Op zondag stond de traditionele barbecue op het programma. Het is normaal de taak van mijn vader om voor het hele gezin het vlees te bereiden. Na overleg met hem, had ik besloten om een eigen barbecue mee te nemen en hij nam een tweede barbecuetang voor mij mee. En zo gebeurde het dat ik tussen alle mannen zat met mijn eigen wegwerpbarbecue! Daardoor wist ik zeker dat er geen besmetting plaats zou vinden met het gemarineerde (en daardoor glutenbevattende) vlees van de rest van de familie. Ik had mijn vlees zelf gekocht en wist zeker dat het veilig was. Daarnaast had ik op zondag een hele serie groentenspiesjes gemaakt en gekruid. Pas nadat ik een bord met spiesjes voor mezelf veilig weg had gezet, ben ik samen met mijn zus spiesjes met daarop behalve groenten ook gemarineerde kip gaan maken voor de rest van de familie. Behalve groenten en vlees at ik ook brood. Ik had voor het eerst de focaccia's van Schär gekocht en ik heb er een van op de barbecue gelegd voor ik hem at. Lekker! Daarnaast had mijn schoonzus voor verse meloen gezorgd. Ik heb heerlijk en zorgeloos gegeten!

Wat eten betreft is het allemaal goed gekomen. Het was af en toe wel even spannend en daardoor wat vermoeiend. Ik heb een glutenvrij huis, dus thuis hoef ik me nergens druk om te maken. Maar met zoveel mensen die de caravan in en uit liepen en die allemaal samen aten, was ik wel waakzaam. Ik heb iedereen geïnstrueerd geen bekruimeld mes in mijn sandwich spread, mayonaise et cetera te steken. Daarnaast hield ik tijdens het eten een oogje in het zeil, want op de camping wisselden mensen nogal eens van stoel en daarbij ook van bestek. Ik had een krat bij me met mijn eigen eten en uitgerekend die krat bleek een uitnodigende plaats te zijn om het glutenvolle brood op te leggen (?). Dat maakte het allemaal net wat minder ontspannen, maar het is gelukkig bijna allemaal goed gegaan. 
Mijn tip voor iedereen met glutenintolerantie die gaat barbecueën met glutenvolle mensen: zorg ervoor dat al het vlees dat op de barbecue belandt glutenvrij is of regel een eigen (wegwerp)barbecue. Dat laatste werkte voor mij erg goed. Zo'n ding is alleen niet geschikt om voor een heel gezin eten op te bereiden, want hij koelt wel sneller af dan een gewone barbecue. Voor één persoon is het echter ideaal en een voordeel is dat je hem na afloop gewoon in de prullenbak kunt gooien. 

Groetjes Marjolein 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten