dinsdag 21 januari 2014

Australian Open

Deze week speel ik het Grand Slam toernooi Australian Open. Vorig jaar had ik hier al glutenvrij gegeten en ik wist dus dat ik hier goed te eten kon krijgen. In het restaurant kun je van alles kiezen en laten maken om te eten, van sushi tot smoothie en van zelf samen te stellen salades tot belegde broodjes. In de koeling staan onder andere voorverpakte sandwiches. Vorig jaar stond hier ook één soort glutenvrije sandwich tussen en die was erg lekker (al was het wel jammer elke dag de zelfde te eten). Ook is er een sandwich-bar waar je zelf broodjes of boterhammen kunt laten beleggen en toasten. Vorig jaar was het glutenvrije brood dat ze daar hadden absoluut niet lekker, vandaar dat ik elke keer de zelfde sandwich had of het brood liet beleggen dat ik zelf in de supermarkt had gekocht.
Dit jaar is tot mijn verrassing het glutenvrije assortiment flink uitgebreid. Ik kan kiezen uit diverse soorten voorverpakte glutenvrije sandwiches. Deze worden ook buiten het spelersrestaurant verkocht op diverse locaties op het tennispark, dus ook glutenvrij publiek kan sandwiches kopen:
Op de sandwich met kaas na, zijn ze ook allemaal zuivelvrij. Wat ik erg jammer vind, is dat het brood als hoofdbestanddeel zetmeel heeft. Helaas niet zo voedzaam dus... Ook zit het door mij gevreesde E464 er weer in, dus ik zal het eten van deze boterhammen tot een minimum moeten beperken. Ik heb vandaag de sandwich met creamy chicken gegeten, omdat die voor het grootste gedeelte uit kip bestaan in plaats van uit brood. Hij smaakte erg lekker!
In de zelfde koeling liggen ook salades en dergelijke. Ik heb gisteren de quinoa salade met broccoli gegeten. Geen E464 dus, wel een voedzame maaltijd! De sandwich van vandaag was wel lekkerder...
Behalve deze dingen, wordt er nog veel meer glutenvrij eten verkocht. Zo liggen er glutenvrije mueslirepen en andere lekkernijen en natuurlijk wordt er ook volop fruit verkocht. Zie voor de lekkere dingen bijvoorbeeld (ik eet dit zelf niet):
Gisteravond heb ik warm gegeten op het park. Er wordt natuurlijk vers gekookt. Je kunt voor pasta gaan en ze hebben ook glutenvrije pasta. Ook is er een wisselend menu. Gisteravond kon ik kiezen uit vis, kalf en kalkoen en daarbij serveerden ze verschillende soorten groenten, aardappelen, twee soorten rijst en erwten. Ik vroeg de kok welke items gluten- en zuivelvrij waren. Dat bleken ze allemaal te zijn! Hij vertelde me dat hij zo veel mogelijk glutenvrij probeerde te koken en dat de meeste avonden het grootste gedeelte van het aanbod of zelfs alles glutenvrij was. Wat een geluk voor mij! Ik heb kalkoen gegeten met groenten en aardappelen (lekker Hollands deze keer) en het smaakte goed. 
Vandaag heb ik bij de sandwich bar gevraagd of ik het etiket van de glutenvrije boterhammen mocht lezen. Dit brood bevat als hoofdbestanddeel maismeel, gevolgd door rijstmeel. Geen zetmeel-brood dus! Ook zit er geen E464 in. Ik kan in het vervolg dus maar beter een sandwich laten maken. Het nadeel is wel, dat je dan weer te maken hebt met het risico van kruisbesmetting... Dus wie weet ga ik morgen toch maar weer voor een salade of voor twee keer warm eten.

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten