zondag 15 december 2013

Weekendjes weg in een scoutinggebouw

Ik zit bij een jongerenorganisatie waarmee we soms een weekendje weg gaan. Dan verblijven we in een scoutinggebouw, elke keer ergens anders. Ik ben nu twee keer mee geweest en qua eten is zoiets een uitdaging. Ik heb met de organisatie afgesproken dat ik in ieder geval gedeeltelijk zelf voor mijn eten zorg en de kosten ervan kan declareren.
Voor het ontbijt was het gemakkelijk: ik nam kleine pakjes amandelmelk en een pak muesli mee. Voor de lunch had ik Pain Campaignard van Schär gekocht, want dat is het enige brood dat ik ken dat lekker is zonder opwarmen. Als beleg ging er een verpakking vleeswaren mee en daarnaast een potje kokosolie en mayonaise. Verder nam ik ook een rol rijstwafels/maiswafels mee en dit weekend ook een zak met de beschuitbroodjes van Schär. De vorige keer ging ik voor de rozijnencrackers van Lieke is Vrij. Voor het geval ik zin had in nog meer tussendoortjes, nam ik enkele noten/fruitrepen mee. Als extra beleg had ik naast het vlees ook mini-verpakkingen jam en Tartex mini's meegenomen. Erg handig allemaal, want dat hoeft niet koel bewaard te worden. 
Tijdens zo'n weekend ontbijt en luncht iedereen wanneer het hem/haar uitkomt. Iedereen eet dan ook wat anders: sommigen eten pannenkoeken, anderen tosti's of yoghurt en ga zo maar door. Ik val dus niet uit de toon, want er zit niet echt een lijn in. Ik heb wel gebruik gemaakt van de aanwezige eieren: ik heb een keer ontbeten met rijstwafels met gekookte eieren. Dit weekend durfde ik het aan om bij het ontbijt gebakken eieren te eten. Ik was de enige in de keuken, wat het gevaar op kruisbesmetting flink verkleinde (want niemand gebruikte mijn spatel om even een pannenkoek om te draaien). Ik heb de onbeschadigde koekenpan goed afgewassen en afgedroogd met keukenrol (de theedoeken vertrouwde ik niet). Zo had ik lekker eieren op brood! Deze keer geen muesli dus ;-). 
Ontbijt en lunch gingen dus prima. Daarnaast was er vers fruit als tussendoortje aanwezig en als ik wilde snacken kon ik grijpen naar de naturel chips. De grootste uitdaging vormde de warme maaltijd op zaterdagavond. Tijdens het eerste weekend meldde ik mij aan voor de kookploeg, dat leek me wel zo veilig. Op deze manier kon ik er voor zorgen dat ik een 'veilige' salade kreeg, in een eigen bakje. Er werd gebarbecued, maar voor mij was er apart vlees gekocht en dat bakte ik zelf in de keuken in een koekenpan. Er was voor mij geen rijst/pasta/aardappel/brood bij het diner, maar dat zou ik later op de avond wel goed maken met een bakje chips. Geen probleem dus: groenten en vlees en zelfs een stuk vis van de barbecue (verpakt in zilverfolie). Helaas kreeg ik toch nog een lichte reactie op glutenbesmetting. Tijdens mijn tweede weekend weg wilde ik het mezelf gemakkelijker maken. Ik heb in oktober al een keer een blog gewijd aan de maaltijden van Ilumi: kant en klare glutenvrije/lactosevrije maaltijden. Alleen even opwarmen in de magnetron en het smaakt prima! Daarom at ik deze zaterdagavond rijst met curry, heerlijk zorgenvrij. 
Op zondag worden er aan het einde van de middag altijd soep en broodjes hamburger gegeten. Het eerste weekend had ik een zakje cup-a-soup van Orgran bij me en een hamburgerbroodje van Proceli. Voor mij waren er andere hamburgers gekocht dan voor de rest (biologische!). Die moesten natuurlijk wel gebakken worden, terwijl er ook glutenbevattende hamburgers werden gebakken. Een lid van de kookploeg vertelde me dat zijn zus ook glutenvrij moet en dat hij goed op zou letten. Dat vond ik een fijne gedachte, maar toch bleef ik in de keuken rondhangen... Iets met graag de controle willen hebben dus. Het broodje smaakte, na opgepiept te zijn in de magnetron, redelijk. Wel duidelijk glutenvrij. Ik had portiezakjes ketchup bij me en dat smeerde ik er op. Daarnaast was er tomaat en gebakken uien (dankzij mijn spionagewerk wist ik dat ook die veilig waren, zodra ze klaar waren met bakken, heb ik gelijk wat gebietst voor op mijn eigen bord). Van elke ervaring leer je en afgelopen weekend wilde ik het mijzelf ook op de zondag gemakkelijker maken. Daarom kocht ik een broodje hamburger van Moilas, dat ik bij Ekoplaza in Nijmegen in de vriezer vond. Alleen even opwarmen in de magnetron, dus geen gedoe meer met hamburgers bakken. Ik legde er een plakje veganistische cheddarkaas en wat tomaat op. Het smaakte heel erg lekker! Het broodje was duidelijk lekkerder dan het broodje van Proceli. Wat mij betreft blijft dit kant-en-klare product er dus in! 
Zo zie je maar: van elke ervaring leer je. Wel zijn er dingen die spannend blijven hoor. Je kunt je vast wel voorstellen hoe goed de afwas gedaan wordt in een scoutinggebouw, als je de afwas van veertig personen moet doen... En overal liggen natuurlijk kruimels. Niet alleen in de keuken, maar ook op de tafel waar je een spelletje speelt of je lunch wilt eten. Goed opletten, zonder krampachtig te worden, want dan kun je niet meer genieten. Dat is dit weekend perfect gegaan en ik heb helemaal nergens last van gekregen!

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten