woensdag 19 februari 2014

Domino's pizza in Australië

Een tijdje geleden las ik op het coeliakie forum dat Domino's in Nederland bezig is met het ontwikkelen/invoeren van een glutenvrije pizza. Mooi nieuws! En wat schetste nu mijn verbazing tijdens mijn vakantie in Australië? Hier hebben ze hem al!
Wie op mijn blog afgaat, denkt vast dat ik vaak pizza eet. Ik heb er vorig jaar namelijk al een paar keer een blog aan gewijd. Dat is echter niet het geval, ik eet een keer of vier per jaar pizza, dus dat is niet zo vaak. Hier wilde ik het graag uitproberen en gisteravond was het zo ver. Voor zover ik kan inschatten, kun je bij elke vestiging een glutenvrije pizza krijgen. Je betaalt een dollar of 3 extra voor de bodem. Ze hebben een handig overzicht met allergenen en ze hebben op een rijtje gezet welke pizza's glutenvrij bereid kunnen worden:


Ik besloot voor de Peri Peri Chicken te gaan, maar dan wel zonder kaas, omdat ik niet goed tegen melkproducten kan. Er zou vast nog wel lactose in de saus of korst zitten, maar een overdaad aan melkproducten gaat gewoon niet zo goed (ook niet met lactasepilletje). Gelukkig zag de pizza er ook zonder kaas heerlijk uit:


En het allerbelangrijkste: hij smaakte heel erg lekker! De bodem was heerlijk knapperig, je hoorde hem zelfs kraken! Zo lekker heb ik nog nooit een glutenvrije pizzabodem gekregen. Zelfs niet de pizza's die ik vorig jaar in Engeland bij Pizza Express gegeten heb.


En dan nu voor iedereen die bang is voor kruisbesmetting: ik heb een zeer lichte reactie gehad, maar ik weet niet of het van de pizza kwam of ergens anders van. Ik loop hier de hele dag door risico op kruisbesmetting, dus waar het aan ligt... ik denk wel de pizza. Ik zou me er echter niet door laten weerhouden volgend jaar weer een pizza te eten in Australië!

Groetjes Marjolein

PS. Mijn pizza werd met een ander mes in stukken gesneden, dus ze gebruiken wel gescheiden materiaal. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten