woensdag 30 april 2014

Diner in het hotel

Deze week wordt het diner door het hotel verzorgd. Het vindt in buffetvorm plaats en alle bakken staan een eindje uit elkaar, wat het risico op kruisbesmetting aanzienlijk verkleint. Ik mag elke avond bijna alles van het buffet eten! Ik kan de "pap" niet eten, maar er zijn elke keer gebakken aardappelen en soms is er ook rijst. Daarnaast is er groente (vanavond mocht ik die niet in verband met een roomsaus, de andere dagen wel) en zijn er vier soorten vlees/vis die ik allemaal mag. Ook kun je je eigen salade samenstellen. Wat niet aan mij besteed is, zijn de broodjes en het gebak. Maar dat deert me niet: ik eet toch nooit gebak en aan brood bij het avondeten heb ik geen behoefte. Daarnaast stond er een paar keer vers fruit en dat vind ik een heerlijk toetje.
Elke avond vraag ik als ik arriveer wat ik wel en niet mag eten van het buffet en telkens weer ben ik verbaasd over dat er bijna nooit gebruik wordt gemaakt van melk of tarwe. Waarom moet dat in Nederland wel overal op zitten?? Hier in Zuid-Afrika is het eten zoveel gemakkelijker voor mij!

Vanavond kwam toen ik klaar was met eten een van de koks naar mij toe. Ik had al vaker een praatje met hem gemaakt en hij wist dus van mijn dieet af. Hij vertelde me dat hij speciaal voor mij iets gemaakt had, maar dat het nog even in de koelkast moest staan. Een tijdje later kwam hij het brengen:


Onderin de coupe zitten verse aardbeien. Het romige wat je ziet, is gemaakt van eiwit, rosé en suiker. Bovenop liggen drie plakjes gebakken banaan en een takje verse munt en het roze aan de rand van het glas is suiker. Ik zou dit normaal gesproken nooit eten, omdat ik "niet aan suiker doe", maar als iemand speciaal voor mij zoiets maakt, kan ik het natuurlijk niet afslaan. Ik heb het samen met een collega opgegeten. Het was bijzonder en het was lekker, al vond ik het wel iets te zoet voor mij. Maar hoe geweldig is dat, dat iemand speciaal moeite doet om iets voor mij te maken?! Ik vond het echt super en heb hem hartelijk bedankt. 

2 opmerkingen:

  1. Wauw wat leuk zeg! Ziet er ook goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend lief zeg van die kok!! Echt fantastisch zeg, dat er speciaal iets voor je gemaakt is!

    En, fijn ook dat het verder in Zuid-Afrika allemaal makkelijker gaat!

    Geniet ervan,
    JoJ

    BeantwoordenVerwijderen