woensdag 18 september 2013

Eten op straat kopen in New York

Nog een laatste bericht over New York. Ik had eerder al geschreven dat ik in Moskou op straat aan eten kon komen. Daarom nu nog in het kort iets over eten kopen op straat in New York. Daar vind je echt om de zoveel meter eetkraampjes. Ze zijn niet origineel: elk kraampje kom je in het centrum wel 15 keer tegen. De kraampjes met hot-dogs, pretzels en dergelijke heb ik natuurlijk links laten liggen. Toch was het wel mogelijk om iets te kopen op straat: er stonden veel wagens waar ze verse groente/fruit smoothies maakten. In die wagen was alleen fruit en groente aanwezig. Er werd niet gewerkt met muesli, yoghurt en dergelijke. Dus als je geen broodje kunt kopen onderweg, kun je een lekkere smoothie laten maken. Amerikanen kennen alleen maar grote porties. Van een zo'n portie banaan/sinaasappel/kiwi (of een van de honderd andere mogelijke combinaties) kom je echt wel vol te zitten! Naast de fruitkramen, staan er ook veel notenkraampjes. Je herkent ze aan de opdruk "Nuts for nuts". Ze verkopen daar zakjes in honing geroosterde noten, pinda's en stukjes kokosnoot. Behalve deze ingrediƫnten wordt er (aldus de dame die mij een zakje verkocht) met niks anders gewerkt. Het smaakte hartstikke lekker!
En als je op straat niks kunt vinden... elke zoveel meter vind je wel een McDonalds, KFC et cetera. Je zult van de honger echt niet omkomen! En Amerikanen eten echt niet alleen maar friet en andere snacks. Er zijn shops waar ze allerlei salades verkopen. Als je hem zelf samen kunt stellen, ben ik zelf al gauw huiverig wat betreft kruisbesmetting. Hebben andere klanten misschien croutons geknoeid? Bij "Pret A Manger" kun je terecht voor veilige salades. Ze verkopen geen glutenvrij brood of glutenvrije wraps, maar bij al hun producten staat het op het prijskaartje aangegeven als het glutenvrij is. Je kunt kiezen uit meerdere salades en dressings en daarnaast verkopen ze ook zakjes glutenvrije popcorn en chips.

Dit was mijn laatste verhaal over New York! Ik weet niet of ik volgend jaar september nog steeds op mijn blog schrijf. Ik hoop in ieder geval volgend jaar weer mee te kunnen doen aan de US Open. En als ik dan wat bijzonders tegenkom in de stad, zal ik er vast wel melding van maken! Ik krijg een hoop positieve reacties op mijn blog en dat motiveert mij natuurlijk om te blijven schrijven.

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten