zondag 17 augustus 2014

Glutenvrij in de Efteling

Gisteren ben ik de hele dag (van 10.00 tot 22.00) in pretpark de Efteling geweest. Gelukkig heeft het niet veel geregend en hebben we een heel gezellige dag beleefd!

Een dag naar de Efteling is al duur genoeg, zonder al je eten en drinken ter plaatse te kopen. Daarom had ik voor de lunch en als tussendoortjes boterhammen en appels meegenomen. Toen we aan het einde van de middag zin kregen in een snack, kwamen we langs een van de Eigenheymer wagens. Dat zijn verkooppunten waar ze gefrituurde in spiraal gesneden aardappels verkopen. Hier strooien ze kruiden naar wens overheen. De aardappels en alle kruidenstrooisels zijn gluten- en notenvrij. Ze worden gebakken in zonnebloemolie:


Glutenvrij eten is in de Efteling heel erg goed geregeld. Op de achterkant van de plattegrond, die je bij de ingang van het park krijgt, staat aangegeven bij welke eetgelegenheden je terecht kunt voor glutenvrij eten. Je kunt eten kopen bij restaurants en zelfbedieningsrestaurants. Bij Polles Keuken kun je pannenkoeken krijgen. Bij de volgende verkooppunten kun je terecht voor friet met een frikandel: Steenbok, Smulpaap, Station de Oost en Vrolijke noot. Ik heb bij de Steenbok friet met een frikandel gehaald. De ketchup was wel glutenvrij (al kon ik het niet checken, omdat de ingrediƫnten van de Remia Ketchup niet op de cupjes staan), de fritessaus niet. Gelukkig had ik voor de zekerheid een portieverpakking ketchup en mayonaise meegenomen vanuit huis. De vrouw die me de friet en frikandel verkocht, wist goed waar ze het over had en droeg er persoonlijk zorg voor dat ik veilige friet en frikandel (die bij de friet in de frituurpan ging) kreeg.

In het park kun je op meer plaatsen dan aangegeven staat achterop de plattegrond terecht voor snacks. Zoals vermeld heb je natuurlijk de Eigenheymers, maar er worden ook ijsjes, suikerspinnen en ga maar door verkocht. Op het fata morgana plein wordt vers fruit en yoghurt met vers fruit verkocht. Dat leek me het vermelden nog wel even waard :-).


Zou deze wel glutenvrij zijn?

Een laatste tip voor als je de Efteling bezoekt: ze hebben een gratis te downloaden app, waarop je onder andere de actuele wachttijden van de attracties kunt bekijken. Dat kan erg praktisch zijn, als je wilt besluiten naar welke attractie je wilt lopen! 


Groetjes Marjolein

6 opmerkingen:

  1. Leuk! Wij gaan morgen. Heb er zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk!
    Wij gaan volgende week.
    Hoe kom je aan die portieverpakkingen?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn te koop bij groothandels, maar ik neem ze zelf altijd mee uit hotels (dan staan ze bij het buffet) en sportkantines (even vragen aan de barman). Als ik uitleg waarvoor ik ze wil gebruiken, krijg ik er altijd wel een paar mee. Natuurlijk wel even ter plekke de ingrediƫntenlijst controleren!
      Veel plezier gewenst in de Efteling!

      Verwijderen
  3. Bestel geen glutenvrije pannenkoek met kaas bj Poles in de efteling! de pannenkoeken worden vooraf gemaakt en ter plekke in de magentron opgewarmd. Als je er kaas op wilt, gaat deze mee de magnetron in, en wordt daardoor heel taai. geen aanrader. De beste keuze is dan toch de neutrale pannenkoek en er zelf iets elkkers op smeren!

    BeantwoordenVerwijderen