maandag 25 augustus 2014

Van Amsterdam naar St. Louis

Gisteren ben ik van Amsterdam naar St. Louis in de Verenigde Staten afgereisd met Delta Airlines. Op de ochtend van vertrek, bleek dat mijn vlucht naar Detroit, waar ik zou overstappen, geannuleerd was. Mijn coach en ik kregen gelukkig de laatste twee stoelen op een andere vlucht. Nu zouden we in Atlanta overstappen, maar wel de zelfde dag nog aankomen in St. Louis (al was het drie uur later dan gepland). Het veranderen van de vlucht leverde alleen wel een probleem op: mijn dieetmaaltijd zou niet aan boord van het nieuwe toestel zijn. Gelukkig had ik van thuis twee boterhammen 'te veel' meegenomen, een banaan en enkele noten/fruit repen. Ik had natuurlijk de mogelijkheid om op Schiphol extra eten te kopen, voor het instappen. Bij de kiosk-to-go verkochten ze Eat Natural repen, noten en fruit. Het was echter niet nodig om daar belachelijk veel geld aan uit te geven (eten op een vliegveld kost veel geld), want ik had al genoeg bij me. Daarnaast hadden we een zeer ruime overstaptijd in Atlanta en dankzij mijn blog, wist ik al dat ik in ieder geval bij terminal E een avondmaaltijd zou kunnen kopen.
Toen ik aan boord ging, meldde ik gelijk aan een steward dat ik glutenvrij moet eten, maar dat mijn maaltijd niet meegekomen was. Ik vroeg hem of ik misschien wat extra fruit zou kunnen krijgen van plateaus die overbleven of wat nootjes uit de business class. Dat laatste was in zijn ogen volgens mij een belachelijk voorstel, want ik vloog immers Economy. Ik zat helemaal achterin het vliegtuig en meldde me daar bij de steward(essen) aldaar. Ik legde de situatie opnieuw uit en ze zouden kijken wat ze voor me konden doen. Gelukkig bleek dat veel te zijn! Niemand anders had een glutenvrije maaltijd aangevraagd, maar er was wel een low-fat maaltijd aangevraagd. Diƫten worden vaak gecombineerd bij maaltijden en de low-fat maaltijden zijn bij Delta ook glutenvrij. Daarom kreeg ik de low-fat maaltijden. Ik weet niet wat er met de low-fat passagier gebeurd is... Zo kwam het gelukkig toch nog goed!

De warme maaltijd, voor mij zonder broodje, dat had de steward al voor me weggenomen (gelukkig ging het om verpakt brood):


Halverwege de vlucht kregen we allemaal een snackbox. Hierin zaten vier dingen. Twee ervan (een chocoladesnack en de olijven) waren toevallig glutenvrij! Was dat even mooi meegenomen.

Aan het einde van de vlucht kregen de andere passagiers een sandwich en ijs. Ik kreeg fritatta en fruit. Hij smaakte me erg goed:


Onze vlucht verliep niet zonder problemen. We moesten een tussenstop maken in Ierland, vanwege een zwangere vrouw bij wie de bevalling was begonnen. Gelukkig haalden we onze aansluiting in Atlanta wel, maar er was wat minder tijd om te eten. Ik had overigens helemaal geen zin in een warme maaltijd, want ik had voldoende gegeten aan boord (want ik had naast bovengetoonde maaltijden natuurlijk ook nog die boterhammen en repen). Ik besloot bij het Sushi restaurant wat te gaan eten. Ze hadden enkele glutenvrije optie, maar helaas kon de sushi niet. Ik ging voor de watermeloen salade, die voor mij zonder de blauwschimmelkaas kwam. Ik had verwacht dat het sla met meloen zou zijn, maar de salade bestond eigenlijk alleen maar uit meloen, dressing, basilicum en pinda's. Een beetje een dure salade voor wat ik kreeg, maar het smaakte wel lekker fris:


Zo kwam alles uiteindelijk toch nog goed: ik ben gisteravond in het hotel aangekomen en had onderweg ook nog eens iets te eten. Het was niet de reisdag die ik zaterdag voor ogen had, maar ik ben veilig op mijn plaats van bestemming aangekomen en dat is het belangrijkste. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten