zondag 3 augustus 2014

Jugendherberge Starkenburg

Vorige week was ik met een grote groep op vakantie. We verbleven in Jugendherberge Starkenburg in Heppenheim (Duitsland). De maaltijden werden verzorgd. Van tevoren werd mij aangeraden iets voor de eerste dag(en) mee te namen en ter plaatse met de keuken te bespreken hoe we de maaltijden aan zouden pakken. De eerste ochtend verscheen ik dan ook met een eigen pak cornflakes en maismelk aan het ontbijt. Ik heb in een week tijd maar drie keer met cornflakes ontbeten, want het bleek niet nodig te zijn voor mijn eigen eten te zorgen. Er was namelijk glutenvrij brood voor mij aanwezig. Het vleesbeleg lag op grote schalen bij het buffet en de dames van de keuken vertelden mij dat ik hen kon zeggen welk vlees ik wilde eten en dat ze dat dan rechtstreeks uit de keuken voor mij zouden halen, omdat anderen misschien met hun brood zouden kruimelen boven de schalen vlees. Ze wisten dus van kruisbesmetting af! Een hele geruststelling.
Omdat ik de boterkuipjes niet kon pakken in verband met de lactose, vroeg ik of ze misschien andere boter voor mij konden halen. De volgende dag kreeg ik boter en roomkaas van MinusL. Ook hadden ze lactosevrije melk gehaald (al drink ik liever helemaal geen koemelk, maar dat hadden ze niet goed begrepen). Ik kreeg een eigen bakje waarin mijn producten werden verzameld en die bak werd in de koelkast in de keuken bewaard. Na enkele dagen hadden ze in plaats van boterhammen ook broodjes voor me. Ze vroegen me of ze deze moesten opwarmen. Ik zei dat dat lekker zou zijn, maar dat het alleen kon als ze niet in aanraking kwamen met een oppervlak waar gewoon brood op gelegen had. Het antwoord: "We hebben een aparte oven voor gasten met coeliakie." Hoe geweldig is dat?! Jullie zullen begrijpen dat ik mij qua eten volkomen op mijn gemak voelde in de jeugdherberg. Zowel bij het ontbijt, de lunch (die smeerde je tijdens het ontbijt) als tijdens het avondeten heb ik prima gegeten en ik heb niet een keer last gehad van de maaltijden. Ik had deze geweldige service van tevoren niet verwacht en ik ben erg blij dat er zo goed voor me gezorgd is.
Los van het eten heb ik trouwens een geweldige vakantie gehad in Duitsland! Ik heb veel leuke dingen gedaan, ik heb me geen moment verveeld en ik zou hem zo over willen doen.

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten